Ten Thousand Miles of Heat

Amsterdam-Accra op de motor | Ghana

Ten Thousand Miles of Heat | Deel 7 | Eindbestemming Ghana!

De laatste etappe. Voor de laatste keer de grens over. Voor de laatste keer papieren, het afsluiten van een lokale motorverzekering. Voor de laatste keer op zoek naar een pin-automaat; na drie landen met de CFA, betalen ze in Ghana met CEDI.

En voor de eerste keer motorpech. Van het ene probleem val ik in het andere. Een elektrische storing houdt me dagen staande. Als dat is opgelost, begint de cardan-as te lekken. Om al deze problemen het hoofd te kunnen bieden, leg ik een hot-line aan met Hieu in Philadelphia; wat zijn de oplossingen voor het elektriek; hoe haal ik het lager van het achterwiel eruit en welke olie moet ik gebruiken voor de cardan-as. Na 5 dagen sleutelen in Bolgatanga, leurend van de ene naar de andere monteur, is het een vriendelijke Toyota-kenner die het euvel uiteindelijk vindt. Door het kort-sluiten van een klein printplaatje doet de motor het weer. Hiermee komen wel enkele minder cruciale functies te vervallen; handvatverwarming en de start-onderbreker wanneer de standaard nog uitstaat. Daar valt mee te leven.

Op doorreis naar het zuiden houd ik nog enkele dagen halt bij Lake Bosumtwe, nabij Kumasi. Met mijn tentje sta ik aan het kratermeer en verheug mij op enkele dagen rust en lezen. Triest genoeg is er in het dorp aan de andere kant van het meer iemand overleden. Naar lokaal gebruik, wordt er 24 uur na overlijden, snoeiharde muziek gedraaid. Ik ben niet goed op de hoogte van de lokale gebruiken en elke nacht wordt ik wakker en verzeker mezelf dat het nu snel afgelopen moet zijn. De hele nacht en tot ver in de middag gaat het door. Zenuwslopend!

In Accra geef ik mijzelf een week om mijn motor te verkopen. Via expat-websites zoek ik geïnteresseerden. Motor-verkopers spreek ik aan. Het levert weinig op. Of de week is te kort. Even lijkt er een mogelijkheid als ik een Ghanees op een grote Honda aanspraak. Hij lijkt geïnteresseerd en kent mogelijk iemand die ‘m wil kopen. We wisselen nummers uit en bellen een aantal keer. Ondanks dat hij telkens herhaalt dat er oprechte interesse is, blijft een (aan)betaling uit. Ik boek een ticket naar huis en een week voor vertrek besluit ik de motor mee terug te nemen. In havenstad Tema had ik reeds enkele cargo-bedrijven gecontacteerd en voor ruim 800 Euro kan ik m in 8 weken naar de haven van Amsterdam laten brengen.

De week voor vertrek spendeer ik in Busua-beach. 5 dagen lang probeer ik het fenomeen golf-surfen aan den lijve te ervaren. Oefenen in de morgen, lange lunch-break en dan in de middag nog een paar uur. Ik doe het samen met Eyal, een Belg en, net als ik, een beginner. We hebben er plezier in en vinden dat we het heel aardig doen (we zijn bijna de enige in heel Busua-Beach). Overdag lopen we rondjes, bezoeken de (ooit door de Nederlanders gebouwde) slavenforten en de bedrijvigheid op de standen. Busua is een heerlijk rustig afsluiten van zo’n tijd op de motor.

Op de terugweg, bij het binnenrijden van Accra, breekt in de drukke avondspits de koppelingskabel van de motor. Ik kan nog net terugschakelen naar de tweede en eerste versnelling en rijd een benzine station op. Daar laat ik de motor afslaan en haal op een rustig plekje mijn enige reserve onderdeel tevoorschijn; een nieuwe koppelingskabel. Binnen de kortste keren sta ik omringd door tientallen Ghanezen te sleutelen. Het zweet stroomt over mijn rug. De tips en adviezen sla ik vriendelijk in de wind en ondertussen let ik met een oog op alle bagage die ik heb moeten afladen om goed te kunnen werken. Na drie kwartier (de aandacht is inmiddels wat afgenomen, de hitte niet) is het probleem verholpen en kan ik weer verder.

Terug in Accra resten nog enkele dagen. De dag voor vertrek breng ik de motor naar Tema. Eenmaal bij de loods van de exporteur, haal ik de spiegels eraf. Ook het stuur gaat dwars, om de krat zo klein mogelijk te laten zijn. Met een taxi rijd ik terug naar het hotel. Na meer dan 13.000 km op twee wielen, gaat het laatste stukje op vier.


 

0 comments on “Amsterdam-Accra op de motor | Ghana

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.