Ten Thousand Miles of Heat

Amsterdam-Accra op de motor | Mali part I

Mali

Ten Thousand Miles of Heat | Deel 5 | Mali

Tussen Kedougou en Kenieba steek ik de grens tussen Senegal en Mali over. Aan de Senegalese kant vraag ik aan een man bij de slagboom waar ik mijn paspoort moet laten zien. Hij zegt me dat iedereen vandaag in een training is en de grenspost daarom verlaten is. Hij adviseert gewoon door te rijden en over 30 km bij het eerste stadje in Mali naar de politie te gaan en uit te leggen dat de Senegalezen cursus hadden.

Het stadje was zo klein, dat ik er voorbij ben gereden. Na een ommetje was ik heel snel klaar. Weining interesse, een stempel en wegwezen. Op naar Bafin River.

Bafin River is doorwaadbaar in het droge seizoen. Niet wanneer het regent. In Kenieba tref ik een fransman die zijn 4×4 heeft laten verzuipen bij het overgaan van de rivier. Hij wacht al 5 dagen op een nieuwe dynamo.

Maar er wordt mij verzekerd dat het voor motoren geen enkel probleem is aan de overkant te geraken; er zijn altijd boten. En inderdaad liggen er holle boomstammen. Na enig afdingen is overeengekomen dat ik 5 euro voor de overtocht betaal. Zorgen hoef ik mij niet te maken, ze verzekeren mij dat ze dagelijks motoren overzetten. Met 5 man tillen ze de motor op de boot. Dan rustig peddelen over de spiegelgladde rivier. Een man zit op de BMW om ‘m rechtop te houden.

Motor op boot

motor op boot 2

De man op de motor in de boot heeft zijn voeten overboord en wanneer we aan de overkant moeten inparkeren tussen andere boten in, tilt hij zijn been op en begint de boot te schommelen.

We maken water, de boot zinkt en de motor gaat kopje onder. We trekken de BMW uit het water en de tip van de bootsman om de motor meteen te starten sla ik in de wind. Het is 8 uur ‘s avonds en ik wil slapen in het dorp. De bootsman voelt zich lullig en regelt een slaapplek. Het is vreselijk heet en de hut zit vol muggen.

Overtocht Senegal Mali

De volgende dag bij zonsopgang tillen we met 6 mensen de motor op om een volle emmer water uit de uitlaat te laten lopen. Daarana de bougies eruit en doorstarten. Er zit ook wat water in de rechter cilinder. Het luchtfilter licht te drogen in de zon. Na drie uur volle zon en 40 graden draai ik de motor weer in elkaar. Starten. Lopen.

Koen en Noor Mali

‘s Avonds laat ben ik in Bamako waar ik de volgende dag Noor van het vliegveld ophaal. Samen rijden we rustig naar Segou, Djenne en Mopti.

Mali Koen Maathuis

Mali Koen Maathuis

Mali Koen Maathuis

Mali Koen Maathuis

Mali Koen Maathuis

Mali Koen Maathuis

Mali Koen Maathuis

Mali Koen Maathuis

Mali Koen Maathuis

Mali Koen Maathuis

Mali

Kraanvogel Mali
Kraanvogel in Mali

 

 

Tekst: Koen Maathuis | Fotografie: Koen Maathuis & Noortje Verhart


2 comments on “Amsterdam-Accra op de motor | Mali part I

  1. Die muziek erbij is werkelijk prachtig! Waar vind je die mooie deuntjes?

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.