4 Op Reis

4 op Reis | Albanië deel IV

Baai, Albania, roadtrip

Tirana laten we na een luxe nachtje achter ons. We rijden richting Berat, een mooie oude stad wordt ons verteld. De weg ernaartoe is wederom een avontuur. Als we aan een goede weg gewend zijn, begint ineens een slechte weg, en andersom. Onze camping ligt buiten de stad in een klein dorp. Het is de achtertuin van een Albanees stel, die hun huis gebouwd hebben van geld verdiend in Griekenland. Iedere steen komt van Grieks geld, zegt de eigenares.

Om de oude stad van Berat te zien, nemen we het openbaar vervoer. Dit bestaat uit een gele minibus, die vol gepropt wordt met mensen. Wij passen er ook nog wel bij. Lou gaat bij mij op schoot, en samen duwen we onze buurman tegen het raam. Dit is het echte reisgevoel. Mees vraagt zich af hoe het allemaal werkt, maar lijkt niet onder de indruk van alle mensen om hem heen.

In Berat nemen we een prive taxi de berg op naar het kasteel. De taxi-chauffeur doet even een extra rondje, en begroet al zijn vrienden onderweg. We spreken een mix van Albanees, Frans, Italiaans en Engels samen. Dit leidt tot gesprekken over de picolinos op de achterbank, de riviera die zo beuatiful is, en als hij wil benadrukken dat iets extra goed is, zegt hij niet alleen “good’ maar good bye, zonder dat we vertrekken. Ik kan een grote glimlach niet onderdrukken.

fresco, Berat,

In het kasteel worden we rondgeleid door een jongen uit Tirana. Hij ziet het als een plicht om de toeristische trekpleisters zoals Berat, te helpen in de zomer. Dat doet hij als gids. Het kasteel telde ooit een twintigtal verschillende orthodoxe kerken. Daar zijn er nog een aantal van over, en sommige van deze mogen wij bekijken. Het zijn stuk voor stuk historische parels, met prachtige frescos. Onze gids doet zijn best om heel veel te vertellen. Echter vragen van ons laat hij vaak onbeantwoord.

Als we weer terug zijn op de camping, proberen we de hitte te vermijden door naar het publieke zwembad te gaan. Als we aankomen, kunnen we elkaar nog nauwelijks verstaan. De muziek staat kneiter hard. Vervolgens krijgen we de instructie om naar het bad achterin te gaan, het grote bad aan het begin is namelijk voor de “young boys”. Er is zelfs een kinderbadje, waar de grootste luidspreker van het zwembad naast staat. Waarschijnlijk heeft niemand dat verzonnen, het is nu eenmaal zo.

We vinden het heet in Berat, en we missen de zee om af te koelen. De volgende dag gaan we dus weer op pad, richting de Adriatische zee. De wegen naar Vlore zijn goed, we rijden over de prachtige Albanese kustweg. De weg gaat over een berg pas. Op het hoogste punt kijken we zo de kustlijn over. We maken een eerste stop in Dhermi voor een lunch. In 2000 was hier nog helemaal niets. Nu staat de kust vol met strandtenten. Het is bizar om dit te zien. Vervolgens rijden we richting Himare, een Grieks dorp. Hier zijn veel campings aan het strand. Hetis hier wat ruiger dan Dhermi, waar de strandtenten erg hip zijn. We zetten onze bus onder de olijfbomen en zijn meteen goede vrienden met de camping eigenaar die geen woord engels spreekt.

Himare, olive trees, camping, Albania

De Albanese kust bestaat uit verschillende baaien. We besluiten wat van deze verschillende baaitjes te bekijken, en dat te combineren met een zwemavontuur. Als we een fort gaan bekijken, aan een van deze fraaie baaien, zien we ineens dat de bus flink olie lekt. Dit is serieus, denken we allebei. We weten niet hoe lang het al zo is, hoeveel olie er gelekt is, maar verder rijden lijkt riskant. Nog niet wetende wat we moeten doen, komt er een Albanese man naar ons toe. Hij vindt onze bus mooi, en zou graag even willen kijken. We vertellen hem dat we een probleem hebben. In perfect Engels antwoord hij dat hij ons wil helpen. Later leren we dat hij lang in Amerika heeft gewoond.

4 op Reis Albania

Als snel hebben we een besluit gemaakt. Koen en Luan (onze redder) rijden samen naar Himare om olie te halen, en ik wacht samen met zijn vrouw en drie kinderen, in het restaurant tot ze weer terug zijn. Mees, Lou en hun twee zoons rennen rondjes door het restaurant. Ik ben blij dat ze samen spelen, de eigenaar van het restaurant kijkt echter wat bedenkelijk.

Als Koen en Luan terugkomen, hebben ze olie en een afspraak met de garage. Ze kunnen ons nog wel helpen. Het is inmiddels 9 uur in de avond, maar kennelijk is dat geen probleem. Rond 11 uur in de avond is ons probleem opgelost, en zijn we vijf vrienden rijker. We hebben afgesproken om elkaar morgen weer te ontmoeten, op een heel mooi strand, volgens Luan. We zijn benieuwd!

De baai waar we elkaar ontmoeten de volgende dag, heeft een zandstrand. Dit is super fijn na al die rotsen en stenen die we gewend zijn. Als we gezwommen hebben, rijden we naar een restaurant wat gebouwd is rondom een natuurlijke waterval. Het eten is heerlijk, waarna we weer naar de camping vertrekken. Eenmaal op de camping komen de kinderen van onze Albanees/Franse buren met onze duplo spelen. Hun vader is in 1990 gevlucht uit Albanië en kreeg toendertijd nog een vluchtelingen status. In de avond eten we met Luan en Jonah een boterham bij onze bus. Het is lang geleden dat we zoveel verschillende sociale contacten op 1 dag hebben onderhouden.

4 op Reis Albania

De volgende dag is het de verjaardag van Luan. Hij nodigt ons uit voor een vis bbq bij vrienden van hem in Himare. Onze laatste avond in Albanië eten we de beste vis die ik ooit geproefd heb, met een prachtig uitzicht op de baai van Himare. Mees en Lou liggen heerlijk te slapen in de bus, en wij proberen een gesprek aan te knopen met de Albanezen, Italianen en Albanees/Grieken die ook aan tafel zitten.

vis, fish, albania, sea, Himare

Onze bootticket is inmiddels geboekt. De volgende dag rijden we richting Griekenland, om de boot naar Italie te nemen. Dag balkan!

4 comments on “4 op Reis | Albanië deel IV

1. Heerlijk om te lezen beste nichie en Koen en kinders
    Zo met mijn beentjes op tafel uitbuilend met een koffie verkeerd van de maat. Die Argentijn is, ik leer weer wat Spaans: tijdens overstag roep ik ( niet de godganse tijd hoor ):
    ‘A la gracia de Deos!’
    Blijf schrijven en een mooie verdere reis .
    Jullie toegewenst door neef Ted.