4 Op Reis

4 op Reis | Albanië deel III

We besluiten Valbone na twee dagen weer achter ons te laten. En dus wacht ons een volgend avontuur op de Albanese wegen. We willen naar Kukes, een Albanese berg stad in het noord oosten. Het ligt vlakbij de Kosovaarse grens. Op de kaart zien we een rode weg van Valbone naar Kukes, die ten zuiden van de noordelijke bergketen loopt. Na een zwemstop in het kraakheldere berg water van Valbone, merken we dat GPS Tom iets anders in petto heeft. Tom wil ons via een oranje weg, dwars door de bergen leiden. Als het begin heel slecht is, vrezen we het ergste. Het zijn heel wat kilometers, en met een dergelijk slechte weg, halen we dat niet in 1 dag. We vragen wat rond. En ja, dit is de weg naar Kukes zegt iedereen. Over de kwaliteit en de duur worden we niet vele wijzer. We besluiten de gok te nemen, desnoods slapen we ergens onderweg.

4 op Reis Albania

De weg blijkt prachtig. Het asfalt ligt er goed bij, mooie uitzichten, en heel veel bochten. De uitdaging deze keer is de lunch. In het eerste dorp waar we doorheen rijden, stoppen we bij een cafe. Er spelen jonge en oudere mannen een kaartspel. Ze vertellen mij schreeuwend en zichtbaar dronken van de raki, dat er geen eten is. Een oude dame heeft een klein winkeltje aan de weg, dus kopen we daar frisdrank. Een schat van een dame, in vergelijking met de mannen in het cafe. Het volgende dorp heeft ook geen eten, het dorp erna ook niet en als we dan eindelijk eten vinden, zijn we bijna in Kukes. Niemand heeft nog honger. We eten onze eigen watermeloen en we drinken sap uit een blikje.

4 op Reis | Albania

In Kukes slapen we in hotel Amerika. Alle Amerikaanse kitch is van stal gehaald, inclusief waterfonteinen met schuim. Dat heeft een grote aantrekkingskracht op de kinderen. Een ander mooi detail is de opgezette beer en wolf die aan de muur hangen. Dit levert mooie gesprekken over de jacht en de slacht op. De kinderen luisteren geboeid mee. Een van onze kamers heeft een groot bubbelbad. Alle vier de kids passen er in. Na dit bad avontuur gaan we eten en is het allang weer bedtijd.

De volgende dag scheiden onze wegen. Wij gaan richting Tirana, en Floris en Andrea gaan richting Kosovo. Zodra we in de bus zitten, ligt er een lange plak asfalt voor ons. Heel onalbanees kunnen we rond de 100 km per uur rijden. Dit is niet geheel ongevaarlijk. Auto’s stoppen als ze zin hebben en er zijn ook enkele wandelaars. In de tunnels wordt er gewaarschuwd dat stoppen verboden is. De gemiddelde auto ziet er nieuw en blinkend uit. Echter heel veel auto’s zien we met pech langs de weg.

Voor we het door hebben zijn we in Tirana. Het is heel erg druk en heet. We proberen te parkeren om wat te gaan eten in het centrum. We zien een park met fonteinen, waar we helaas niet kunnen zwemmen. Er staan gelukkig wel verouderde kermis attracties, zodat Mees en Lou met een grote glimlach rondjes draaien in het centrum van Tirana.

Tirana, Albania

Tirana is heel erg veranderd. Ik ken het bijna niet meer terug van 16 jaar geleden. Oude gebouwen hebben plaats gemaakt voor een nieuwe skyline. De grote bergen afval zijn verdwenen, maar de organisatie is nog steeds slecht. Huisnummers bestaan wel, maar zijn niet logisch. We kunnen ons uitgezochte hotel niet vinden en komen dan terecht in het Rogner aan de boulevard. Als we daar binnenlopen, lopen we Tirana uit, en komen we terecht in het niemandsland van de toeristen die comfort en zekerheid zoeken. Heerlijk voor een nachtje!